|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Aśka Axelowa
FUNDACJA AUREA
Dołączył: 26 Wrz 2007
Posty: 3590
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Piła
|
Wysłany: Pon 14:53, 31 Sty 2011 Temat postu: SZKOLENIE psa - pozytywne czy tradycyjne? |
|
|
Negatywy pozytywu, pozytywy tradycji, czyli "Mam psa, chciałbym go szkolić, co wybrać? Pozytywnie czy tradycyjnie?"
Nie ma pozytywnych i negatywnych metod…
Dlaczego postanowiłem napisać kilka słów do obecnych i przyszłych właścicieli psów? Nie udzielam się na forach czy czatach internetowych, do tej pory nie brałem udziału w toczących się tam debatach na temat najlepszego sposobu szkolenia, a wszelkie spory i dyskusje omijałem, zajmując się praktyczną pracą z psami. Jednak od jakiegoś czasu niepokoi mnie następujące zjawisko: na szkolenie zgłasza się coraz więcej właścicieli, którzy nie mają ze swoimi psami kontaktu, nie zbudowali z nimi żadnej więzi. Większość tych zwierząt nie została nauczona zasad współżycia społecznego, co więcej, u części z nich już w bardzo młodym wieku pojawiły się zachowania agresywne, co niejednokrotnie kończyło się atakiem na właściciela lub członka rodziny. Zatrważający jest fakt, że po wstępnym wywiadzie z reguły okazuje się, iż agresywny pies ukończył jeden lub kilka kursów posłuszeństwa, a właściciel korzystał z licznych porad udzielanych w formie nagrań audio-wideo. Filmy takie najczęściej oferowane są przez ludzi, którzy sami okrzyknęli się ekspertami z zakresu wychowania, szkolenia i behawioru psa.
Kiedy właściciel zaczyna zastanawiać się, jaką szkołę wybrać dla swojego czworonożnego przyjaciela, najczęściej rozpoczyna poszukiwania w internecie. Znajdzie tam nie tylko strony poszczególnych psich szkół, ale także wiele forów, na których właściciele zwierząt dzielą się doświadczeniami i opiniami. Okazuje się jednak, że jakość i efektywność szkolenia, wiedza trenera (i co się z tym wiąże – szacunek i zrozumienie psa) oraz doświadczenie w pracy z bardzo różnymi psami, a przede wszystkim ich właścicielami, najczęściej schodzą na drugi plan, ponieważ większość dyskusji dotyczy tylko jednego zagadnienia – metod stosowanych w danej psiej szkole. Modne ostatnio zwroty: „metoda wzmocnień pozytywnych” i „szkolenie pozytywne”, przeciwstawiane są pojęciu „tresury tradycyjnej”, co deprecjonuje pracę wielu osób zajmujących się szkoleniem psów. Słowo „tradycyjny” ma tu wydźwięk zdecydowanie pejoratywny, stając się niemalże synonimem słowa „negatywny”, czyli wykorzystujący przemoc i stosujący wyłącznie kary.
Jak bardzo błędne jest to pojęcie, postaram się pokazać w poniższym artykule, którego celem jest próba uświadomienia przyszłym i obecnym właścicielom psów, jak nie dać się zwariować propagandzie słownej.
Z punktu widzenia potencjalnego posiadacza psa najważniejsze jest, by jego pupil zachowywał się socjalnie, wykonywał podstawowe komendy, nie sprawiał kłopotów w domu ani na spacerach oraz był bezkonfliktowy w kontaktach z innymi psami. Zasadniczo chodzi o to, by bezproblemowo funkcjonował w środowisku człowieka. I nic w tym dziwnego, w końcu większość zwolenników psiego towarzystwa nie ma potrzeby zgłębiania swojej wiedzy na temat metod szkoleniowych. Poświęcają wiele czasu i energii na szkolenie swojego psiaka, jednak efekt tego uczenia jest niejednokrotnie gorzej niż marny. Jaki jest tego powód? Jeden, jedyny i od wieków niezmienny - ignorancja i niewiedza trenera. Dlatego tak bardzo istotne jest, aby osoby, które szukają kursu dla swojego psa poznały szkołę nie tylko na podstawie cukierkowych opisów i fotografii zamieszczonych na internetowych łamach, lecz wybrały się tam osobiście, przyjrzały się pracy trenerów, a przede wszystkim reakcjom psów i ich relacjom z przewodnikami. Nie można dać się uwieść licznym skanom dyplomów, należy najpierw zastanowić się, co tak naprawdę czyni dobrego szkoleniowca. Czy jest to ilość ukończonych, często korespondencyjnych, kursów, niedających żadnych praktycznych umiejętności? Wyszkolenie jednego, do tego własnego psa? A może raczej praktyka, zdobyta podczas pracy z wieloma psami i poparta wiedzą teoretyczną? Oddawanie swojego psa pod „opiekę” osobom bez praktyki to troszkę tak, jakby poddać się operacji woreczka żółciowego, którą przeprowadzić ma psychiatra. Przecież, sądząc po kierunku ukończonych studiów i dyplomie wiszącym na ścianie, zna anatomię. Tyle, że z chirurgią ma już niewiele wspólnego. Porównanie może odległe od poruszanego tematu, ale wydaje mi się, że dobrze obrazuje sytuację. W dzisiejszych czasach, kiedy liczba psich szkół na rynku przekracza już chyba liczbę uczących się, musimy mieć na uwadze fakt, że zdobycie dyplomu, zaświadczenia czy certyfikatu bywa prostsze od ukończenia gimnazjum, a ponieważ tak łatwo zdobyć uprawnienia do nazywania siebie ekspertem od psiej psychiki, szeregi psich szkoleniowców rozrastają się bardzo szybko. Ale niestety ilość nie przechodzi w jakość, dlatego aby znaleźć naprawdę kompetentnego trenera, warto przyjrzeć się jego pracy i zasięgnąć informacji o konkretnych szkoleniach.
Pozytywny nie zawsze oznacza dobry. Tradycyjny nie ma nic wspólnego z negatywnym!
Kiedy przegląda się liczne fora internetowe dotyczące pozytywnego wzmocnienia i bezawersyjnych metod szkolenia, krew w żyłach mrozi ignorancja wobec doświadczenia i wiedzy specjalistów i wieloletnich praktyków.
Nie istnieje bowiem i nigdy nie istniała jedna, jedyna i nieomylna metoda szkolenia psa! O ile początkowo opinie o rzekomym istnieniu niepodważalnych metod szkolenia mogą śmieszyć, o tyle stają się przerażające, gdy znajdą swych zwolenników.
Jeśli rzeczywiście szkoleniowcom uznającym tylko jedną metodę szkolenia wydaje się, że zdobyli wiedzę absolutną w zakresie kynologii, należy zacząć powątpiewać w ich kompetencje! Jest bowiem wielką nieodpowiedzialnością i brakiem profesjonalizmu twierdzenie, że można wszystkie psy poddać tej samej „metodzie” i ona właśnie będzie tą skuteczną. Wśród ludzi są wzrokowcy, słuchowcy i osoby, których żywiołem jest ruch, tak więc metody nauczania powinny odpowiadać ich indywidualnym zdolnościom. Tak samo jest u psów. By nie zostać źle zrozumianym: nie twierdzę, że wśród przedstawicieli tego gatunku także rozróżniamy wzrokowców i słuchowców, ale każdy pies, poza uwarunkowaniami rasy, posiada liczne cechy indywidualne, które koniecznie trzeba uwzględnić podczas szkolenia. Jeśli tego nie zrobimy, nie osiągniemy wiele.
Wybierając metodę, a raczej metodykę szkolenia, powinniśmy obserwować przede wszystkim reakcje psa oraz to, czy zachowana zostaje komunikacja przewodnika z psem. Z czasem, gdy coraz lepiej poznajemy swojego psa, obserwujemy go i uczymy się jego reakcji, zaczynamy szukać metody, która pozwoli nam osiągnąć cel. I nie ma tu absolutnie mowy o tym, że cel uświęca środki! Nie chodzi o to, by stosować chorą zasadę „brak kary jest nagrodą”, jednocześnie jednak nie można na wstępie zanegować pracy z użyciem korekt.
Wydaje mi się, że w rozmaitych wypowiedziach zbyt wiele miejsca zajmuje tzw. czarny PR. Zamiast propagować swoje metody, niektórzy szkoleniowcy opierają się tylko na negowaniu metod tzw. tradycyjnych. Nie jest to ani zdrowe, ani dobre podejście. Na przykład wielkim nadużyciem jest twierdzenie, iż w metodach tradycyjnych nie stosuje się pochwał lub że używa się ich jedynie po zakończeniu pracy. Nic bardziej błędnego. Psa motywujemy cały czas, bez względu na to, czy w trakcie chodzenia przy nodze czy na zakończenie ćwiczenia – wciąż wyrażamy akceptację tego, co robi, jednocześnie korygując błędy. W czasie dobrego treningu pochwały i nagrody są nieodzowne: może to być pokarm, zabawka, zabawa. Elementy te działają motywująco, a ich dobór zależy od indywidualnych możliwości i potrzeb psa.
Mit korekty
Czasem można przeczytać także absurdy dotyczące np. kolczatek. Skrajnym przykładem takich nowatorskich tez jest stwierdzenie, iż ludzie pracujący na tego typu obroży osiągnęli mistrzostwo, bo używając bicia i kar potrafią zmusić psa do radości. Nic bardziej mylnego! Przecież żadnej istoty żywej nie da się przemocą zmusić do radości, do szczęścia.
Widuję psy, które na widok kolczatki podskakują radośnie. Dlaczego? Ponieważ kojarzy im się ona z samymi pozytywami: czasem spędzonym z człowiekiem, zabawą, treningiem czy też najzwyczajniej w świecie dlatego, że kolczatka często pełni funkcję zwykłej obroży i oznacza dla psa długi spacer. Nikt chyba nie uwierzy, że pies kojarzący kolczatkę z właścicielem, w głowie przeprowadza następujący proces myślowy: „Tak, wziął kolczatkę, to teraz trzeba się cieszyć, bo jak spuszczę ogon, będzie kara i bicie”.
Zdarza mi się widywać radosne i uśmiechnięte psy w kolczatkach, spotykam też psy w halterach czy szelkach, całkowicie wyzute z wszelkich popędów, ze spuszczonym ogonem i pustym wzrokiem snujące się na smyczy za właścicielem. Przychodzi mi wówczas do głowy, że gdyby zamienić psa na pluszowego misia ze sklepu, nic by się w widoku takiej pary nie zmieniło. Prezentowałaby dalej taki sam brak kontaktu i komunikacji. I to właśnie w braku porozumienia i chęci kontaktu tkwi problem, a nie w tym, co pies ma aktualnie na szyi.
Bodziec
W jednym z opisów dotyczących wad kolczatki jako sprzętu szkoleniowego znalazłem następujące stwierdzenie: „Po pierwsze bodziec awersyjny ulega habituacji - czyli jeśli na początku wystarczyło pociągnięcie, to po pewnym czasie potrzebne jest już szarpnięcie, a potem mocniejsze itd.”. Każdy, kto szkoli psy, zdaje sobie doskonale sprawę z tego, że należy zmieniać bodźce, używając jednocześnie różnych rodzajów pochwał i korekt. W innym przypadku przyzwyczaimy psa do schematów, a tym samym pozbawimy go radości oczekiwania na nagrodę płynącą z różnych stron i w różnej formie. Podobnie niezrozumiałe, a wręcz wypaczające sens wszelakich ćwiczeń jest twierdzenie, iż używanie kolczatki powoduje odwrotny do zamierzonego efekt. Pojawiły się niedawno próby udowadniania, że pies zacznie kojarzyć korektę kolczatką z otoczeniem, wskutek czego rozwinie reakcje lękowe na otoczenie. Zwolennicy tej tezy powołują się często na eksperyment z roku 1920, zwany Little Albert Experiment (http://pl.wikipedia.org/wiki/Ma%C5%82y_Albert). (Chodzi o eksperyment naukowców z Uniwersytetu w Baltimore, przeprowadzony na 11-miesięcznym chłopcu. Celem było ustalenie, czy nasze lęki są wrodzone, czy też wyuczone). Taka sytuacja może wystąpić wyłącznie wtedy, gdy bodźca użyje osoba, która nie ma odpowiedniej wiedzy ani długoletniej praktyki w szkoleniu psów, dlatego tego typu korekty mogą stosować wyłącznie doświadczeni szkoleniowcy. Jeżeli więc bodźca awersyjnego użyje trener z odpowiednim doświadczeniem, pies skojarzyć, że niewłaściwe zachowanie skutkuje upomnieniem, a następująca po nim prawidłowa reakcja zapewnia natychmiastową nagrodę. Dzięki temu pies bardzo szybko orientuje się, co warto, a czego nie warto robić. Należy jednak podkreślić, że kolczatka jest narzędziem szkoleniowym, które wykorzystuje się do rozwiązywania konkretnych problemów. Dlatego po ich wyeliminowaniu trzeba zrezygnować z jej stosowania i zastąpić ją zwykłą obrożą.
Konsekwencja jest podstawą wszelkiej nauki
Bezpodstawna wydaje mi się próba udowodnienia, że nie jesteśmy w stanie skorygować zachowania psa za każdym razem, kiedy przestaje on wykonywać polecenia i tracimy nad nim kontrolę. Jeśli właściciel zdaje sobie sprawę z tego, że pies nie zna dobrze komendy - nie stosuje jej. Należy zatem w trakcie szkolenia, a także w życiu codziennym starać się, by pies doskonale wiedział, czego od niego oczekujemy. Tym samym nagroda wieńczy wyłącznie konkretne, dobrze wykonane i wymagane w danym momencie zadanie. Nie możemy oczekiwać, iż pies sam wydedukuje albo co więcej, przeczyta w naszych myślach, czego od niego wymagamy. Należy zawsze wydawać konkretne i jasne polecenia.
W tym miejscu należy wrócić do kwestii komunikacji. Najważniejszym źródłem porozumienia pomiędzy człowiekiem i psem jest czytelna komunikacja. Kiedy będziemy dawać niepewne, nieczytelne i rozmyte sygnały, pozostanie nam jedynie wiara w cud. A cud się nie wydarzy, zatem warto wypracować dobry kontakt z psem.
Czytelność komunikacji w stadzie wiąże się z wzajemnymi, jasnymi dla każdego sygnałami. Nie można doprowadzać do sytuacji, w której „obrażam się na swojego psa, a on niech się domyśli o co mi chodzi”. To niczego nie rozwiązuje. Wręcz przeciwnie. Pies zamknięty „za karę” w odosobnieniu bardzo szybko zaakceptuje tę sytuację jako bardzo komfortową dla siebie, bowiem ma spokój, którego nie zazna, kiedy będziemy od niego wymagali posłuszeństwa.
Istnieją trzy poważne przeszkody utrudniające komunikację z psem. Pierwsza to wydanie polecenia, którego pies nie jest w stanie zrozumieć. Druga to sytuacja, w której pies, czy to z powodów fizycznych, czy też zewnętrznych (np. nieodpowiednie podłoże, uniemożliwiające wykonanie komendy), nie może zrobić tego, czego wymagamy. Trzecia bariera - pies nie chce wykonać naszego polecenia, choć doskonale zna komendę, a w grę nie wchodzą przeszkody obiektywne. Na tym etapie bardzo trudno jest odbudować pierwotną chęć współpracy na linii pies – przewodnik. Nie jest to niemożliwe, czasem jednak wiąże się nawet ze zmianą właściciela, bo tylko to daje szanse na powrót psa do jego naturalnych popędów i chęci współpracy z człowiekiem.
Komunikacja to podstawa
Pewną niekonsekwencją jest z jednej strony zupełnie logiczne stwierdzenie, że pies to nie człowiek i nie można go tak traktować, a z drugiej próba „karania” niepożądanych zachowań w sposób, który są w stanie zrozumieć jedynie ludzie. Pies jest najlepszym towarzyszem i przyjacielem człowieka, ale pozostaje zwierzęciem. Nie można przypisywać mu ludzkiego sposobu rozumowania i nie można od niego wymagać, by kojarzył fakty i wyciągał wnioski na podstawie dedukcji. Dlatego kary psychiczne, jak ignorowanie szukającego kontaktu psa, są bardzo bolesne dla zwierzęcia, bo niezrozumiałe. A przecież cała sztuka szkolenia psa polega na zbudowaniu więzi ze zwierzęciem. Nawiązaniu bliskości, kontaktu i komunikacji. Podstawą każdego szkolenia jest zasygnalizowanie psu, że praca z przewodnikiem może być dla niego przyjemnością. Psy, które naprawdę są związane ze swoim panem, wykonują każde ćwiczenie z radością, uśmiechem na mordzie i merdając ogonem.
Pies od wieków towarzyszył człowiekowi, potrafi być jego doskonałym partnerem, jednak by osiągnąć porozumienie z nim, my musimy nauczyć się go rozumieć, odczytywać jego mowę ciała, dowiedzieć się, co sprawia mu radość, co jest dla niego najlepszą nagrodą, przewidywać jego reakcje w różnych sytuacjach. Trzeba się również starać być stabilnym przewodnikiem, dającym jasne i zrozumiałe sygnały, w którym pies znajdzie oparcie, ale jednocześnie wymagającym przestrzegania ustalonych reguł.
Wiele osób zastanawia się czy warto wybrać dla swojego psa ośrodek, w którym trenerzy to ludzie zajmujący się sportem kynologicznym, niejednokrotnie czynni zawodnicy. W niektórych środowiskach odradza się szkolenie psów „domowych” u trenerów zajmujących się bardziej profesjonalnie szkoleniem. Ja nie widzę powodu, dla którego potencjalni właściciele psów mieliby rezygnować z wiedzy i doświadczenia pasjonatów psich sportów. To trochę tak, jakbyśmy zrezygnowali z kształcenia naszego dziecka u profesora światowej sławy, obawiając się, iż zostanie ono zbyt mocno natchnione pędem do zdobywania wiedzy i wyrośnie na naukowca. Chyba każdy rodzic wolałby posłać swoją pociechę do uznanego i doświadczonego znawcy, a nie do sąsiada, chociaż on też przecież umie czytać i zna tabliczkę mnożenia? Oczywiste jest, że nikogo na siłę nie da się wyszkolić na zawodnika w żadnym sporcie. Jedyne „ryzyko” polega na tym, że właściciel psa będzie miał okazję poobserwować pracę pasjonatów i zaszczepi w sobie miłość do którejś z dziedzin sportowych. Jest to jednak zdecydowanie pozytywny aspekt szkolenia. Poza tym ośrodki, w których funkcjonują grupy czysto sportowe, na co dzień pracują ze zwykłymi posiadaczami psów. Szkolą je nie dla sportu, ale żeby sprawiały radość swoim przewodnikom i lepiej funkcjonowały wśród ludzi. Podobnie jak zwykli posiadacze psów, tak i zawodnicy sportowi borykają się z codziennymi problemami związanymi z posiadaniem psa. Ciągnięcie na smyczy, skakanie na gości, niszczenie przedmiotów - to dotyczy także osób trenujących. Nikt nie ma bowiem patentu na wyszkolenie „psa idealnego”, tak jak idealnie można zaprogramować pralkę na pranie wełny. Jednak osoby, które pasjonują się psim sportem przede wszystkim starają się budować i doskonalić swój kontakt z psem. Sport kynologiczny nie ogranicza się do wydawania komend. To ciągłe ulepszanie komunikacji, poznawanie psa, radość ze wspólnie spędzonego czasu, a co najważniejsze, czerpanie z naturalnych zdolności psa.
Trenowanie danej dziedziny sportu kynologicznego – od PT czy obedience do agility lub IPO – świadczy o nieustającej chęci doskonalenia się, zdobywania nowych doświadczeń i pogłębiania wiedzy. Najprostszą weryfikacją umiejętności zdobytych dzięki szkoleniu sportowemu są oczywiście zawody. Jest to doskonały test dla szkoleniowca, który w sytuacji braku nagród (pokarmu, zabawek), może sprawdzić, czy jest efektywnym trenerem – przewodnika i psa. Decydując się na start w zawodach trener może przekonać się, jakim jest zawodnikiem i czy potrafi tak zmotywować psa, by ten z radością i chęcią wykonywał jego polecenia.
Zanim wybierzecie Państwo trenera dla swojego psa, zachęcam do odwiedzin w kilku szkołach, poobserwowania nie tylko metod, jakich używają szkoleniowcy, ale i tego, jak w trakcie zajęć (ale też chwilę przed oraz po ich zakończeniu) zachowują się psy. Czy są radosne i zadowolone, chętnie wykonują komendy i bawią się ze swoimi przewodnikami, niezależnie od tego czy mają założoną skórzaną obrożę czy łańcuszek, czy też snują się smutno koło nogi właściciela, a z ich oczu można wyczytać jedynie błagalne pytanie: „Kiedy to się skończy?”.
Ważne jest również, czy trener potrafi przekazać wiedzę kursantom, czy pomaga w odpowiednim momencie, potrafi zmotywować samego przewodnika do cierpliwości oraz jakie ma podejście do psów.
Jeszcze raz powtórzę – nie ma jednej doskonałej metody szkolenia psa.
Wśród zwolenników stosowania danej metody bez trudu znajdziemy doskonałych szkoleniowców, mających doświadczenie, ogromną wiedzę, wyczucie oraz cierpliwość i serce dla psów, ale trafimy również na pozbawionych wyobraźni dyletantów.
Dlatego nie oceniajcie Państwo psich szkół tylko na podstawie opisów. Wybór szkoły powinien być dokładnie przemyślany, ponieważ podjęcie błędnej decyzji może mieć bardzo negatywne konsekwencje – przede wszystkim dla Państwa czworonożnego przyjaciela. Zatem zanim zdecydujecie, bardzo dokładnie przyjrzyjcie się, jak wyglądają zajęcia prowadzone przez wybranych trenerów. Warto to zrobić właśnie dla swojego psa, który jest przecież naszym przyjacielem, a o przyjaciół należy dbać. Tak jak napisał Antoine de Saint-Exupéry: „Na zawsze pozostajesz odpowiedzialny za to, co oswoiłeś”.
Marek Fryc*
* Jestem starszym instruktorem oraz licencjonowanym pozorantem Związku Kynologicznego w Polsce, a także właścicielem szkoły dla psów K9 Dog Training Center. Psy to moja życiowa pasja, ich szkoleniem zajmuję się ponad 20 lat. Mam goldena retrievera o imieniu Aspen, Walkera - owczarka belgijskiego malinois oraz malutką suczkę rasy Jack Russell Terrier, Tolę.
W mojej szkole K9 Dog Training Center koncentruję się przede wszystkim na szkoleniu psów rodzinnych oraz rozwiązywaniu problemów wychowawczych. W ciągu roku różnego rodzaju kursy kończy u mnie ponad 500 psów. Ważne miejsce w działalności K9 Dog Training Center zajmuje też szkolenie psów sportowych w zakresie IPO oraz obedience (z licznymi sukcesami, np.: sześciokrotny tytuł Mistrza Polski IPO 3, wielokrotny tytuł Mistrza Śląska Psów Obrończych, Mistrz Polski PT, reprezentowanie Polski na Mistrzostwach Świata Psów Obrończych). W trakcie długiej działalności szkoły przygotowywałem psy do roli przewodników osób niewidomych, terapeutów w dogoterapii, a także do pracy w służbach specjalnych, m.in. w USA i Izraelu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Jacol123
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 141
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 14:21, 04 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Czym naprawdę jest pozytywne szkolenie?
Pozytywne szkolenie zyskuje sobie w Polsce coraz więcej zwolenników. Dzieje się tak dlatego, że jest to sposób podejścia do współpracy z psem oparty na wzajemnym poszanowaniu i zrozumieniu.
Jeszcze całkiem niedawno uważano, że stosowanie kar cielesnych wobec dzieci jest dopuszczalną metodą wychowawczą. Jednak obecnie wraz z ewolucją ludzkiej wrażliwości i świadomości oraz wiedzy, fizyczne karanie czy bicie jest traktowane jako barbarzyństwo.
Podobnie widać zmianę w społecznym rozumieniu miejsca i roli psów w ludzkim życiu, a co za tym idzie - zmienia się również sposób, w jaki właściciele psów podchodzą do kwestii wychowania i szkolenia swoich czworonogów.
Dzięki dynamicznemu rozwojowi wiedzy o psach, ich ewolucji, etologii, uczeniu się, inteligencji stały się dostępne nowe metody pracy z czworonogami. Coraz więcej pojawia się też w naszym kraju publikacji naukowych, które odsłaniają przed szkoleniowcami nowe możliwości i horyzonty. Praktyczne wykorzystanie wiedzy naukowej popartej rzetelnymi badaniami jest fundamentem pozytywnego szkolenia. Od początku szkolenie pozytywne oparte było na wnioskach z badań behawiorystów, którzy szczegółowo opisali mechanizmy wzmocnień. Zastosowanie tych wyników w szkoleniu psów umożliwiło powstanie jasnych, precyzyjnych i powtarzalnych procedur, służących uzyskiwaniu pożądanych zachowań. Najbardziej efektywnym rodzajem wzmocnienia wpływającym na szybkość i trwałość uczenia się okazało się wzmocnienie pozytywne, polegające na tym, że zwierzę jest gotowe wykonać coś aby uzyskać w zamian nagrodę, która sprawia, że zachowanie się powtarza. Komenda słowna staje się informacją, że pies może coś zrobić aby taką nagrodę uzyskać.
W miarę rozwoju praktyki szkoleniowej i badań naukowych uwagę trenerów przykuły również emocje jakie pies przeżywa w związku z danym zachowaniem. Okazało się, że gdy w procesie wychowania i edukacji czworonoga używane są pozytywne wzmocnienia (nagrody) pies przeżywa również pozytywne emocje. To oznacza, że proces szkolenia jest dla psa przyjemny i wiąże się z przeżywaniem radości, a osoba przewodnika jest przez psa odbierana jako źródło wszystkiego co dobre. W ten sposób pomiędzy człowiekiem i psem tworzy się szczególna relacja oparta na pozytywnych emocjach i doświadczeniach.
Pozytywne czy bezstresowe?
Mimo, iż założenia pozytywnego szkolenia są jasne, niekiedy utożsamiane jest ono ze „szkoleniem bezstresowym”. Takie podejście nie odzwierciedla tego, czym jest szkolenie pozytywne. Stres towarzyszy nam w życiu stale. Każdą sytuację, czy bodziec, który skłania do podejmowania jakichkolwiek działań można nazwać stresorem. Już pierwsze badania nad stresem, jakie podjął H.H. Selye wykazały, że istnieje „dobry stres” - eustres, czyli coś w rodzaju pozytywnej tremy mobilizującej do działania i „zły stres” - dystres, który pojawia się, gdy organizm nie jest w stanie poradzić sobie z czynnikiem stresującym (stresorem).
Uczenie się nowych zachowań i umiejętności zawsze jest związane z pewnym stresem. Jednak w szkoleniu pozytywnym trener w taki sposób dobiera kryteria, aby był to pozytywny stres. Mówimy, że celem pozytywnego szkolenia jest sukces psa. Osiągnąwszy sukces pies jest zadowolony i gotów do podejmowania kolejnych, trudniejszych wyzwań.
Rola klikera w szkoleniu
Jednym z ulubionych narzędzi szkoleniowców pracujących w oparciu o pozytywne wzmocnienia jest kliker. Jest on używany jako marker zachowania, czyli umożliwia zaznaczenie tego, co pies w danym momencie robi, a co zasługuje na nagrodę. Kliker ma tę przewagę nad słowem mówionym, że jest bardziej precyzyjny, zawsze brzmi tak samo, jest powtarzalny i jednoznaczny - czyli zawsze pociąga za sobą nagrodę. Pies chętnie współuczestniczy w procesie szkolenia oczekując na dźwięk kliknięcia i wydanie nagrody. Dzięki temu uruchamia swoją inteligencję i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań, które zostaną nagrodzone. Kliker jest znakomitym narzędziem służącym do uzyskiwania zachowań. W dalszych etapach treningu, czyli utrwalaniu zachowań, uodparnianiu na rozproszenia czy utrzymaniu zachowania kliker nie jest już potrzebny. Można go wycofać, a nauczone zachowanie i tak jest trwałe. Kliker jest tylko narzędziem. Użycie go wymaga pewnej wprawy, jednak nie jest trudne nawet dla laika. Posługując się klikerem nie można wyrządzić psu krzywdy. Jeśli nawet przewodnik psa naciśnie kliker w niewłaściwym momencie - nic złego się nie stanie. Pies po prostu otrzyma dodatkowy smakołyk i będzie dalej pracować.
Motywacja psa
Znane są tylko cztery sposoby motywowania psa, czyli skłaniania go aby uczestniczył w procesie szkolenia. Są one związane z potrzebami zwierzęcia. Należą do nich: jedzenie, „polowanie”, więź z grupą (przewodnikiem) i unikanie niebezpieczeństwa. W szkoleniu pozytywnym używane są trzy pierwsze sposoby motywowania psa. Stosowanie przymusu jako sposobu na uzyskanie zachowania nie jest związane z pozytywnymi emocjami i dlatego nie jest stosowane jako sposób na uzyskanie zachowań.
Kary w szkoleniu pozytywnym
Każde zwierzę dąży do tego, aby to co przyjemne rozpoczęło się jak najszybciej i trwało jak najdłużej, oraz aby to co przykre zaczęło się jak najpóźniej i trwało jak najkrócej. Uniwersalne w świecie zwierząt jest dążenie do przyjemności i unikanie przykrości.
W szkoleniu pozytywnym staramy się w taki sposób kontrolować i kształtować zachowanie psa, aby doskonaliło się ono poprzez kolejne sukcesy. Jednakże zdarzają się sytuację, gdy przewodnik nie ma kontroli nad wzmocnieniami, które prowadzą do powstania niepożądanych zachowań. W takiej sytuacji mamy do dyspozycji ignorowanie niepożądanego zachowania, lub negatywne wygaszenie.
Ignorowanie będzie skuteczne wtedy, gdy w odpowiedzi na zachowanie psa nie wydarzy się nic, co mogłoby być wzmocnieniem. W wielu sytuacjach jest to wystarczająca strategia, ponieważ zwierzę nie będzie powtarzać zachowań, które nie przynoszą żadnej korzyści. Jest to po prostu marnowanie energii.
Jednak wiele zachowań ma swoje źródło w wewnętrznym wzmocnieniu. Mówimy wtedy, że są to zachowania samonagradzające. W przypadku takich zachowań można zastosować negatywne wygaszenie polegające na odebraniu psu spodziewanej korzyści.
Negatywne wygaszenie ma dwie postaci:
- cenę reakcji oraz
- time - out.
Pierwsza z nich - cena reakcji to odebranie psu czegoś przyjemnego wskutek niepożądanego zachowania. Może to być np. uwaga przewodnika, którą pies traci w momencie gdy na niego skacze.
Druga - to chwilowe odizolowanie psa, który zostaje na chwilę usunięty z sytuacji, gdzie prezentował niepożądane zachowanie.
Warunkiem koniecznym właściwego zastosowania tych procedur jest możliwość wykonania przez psa czegoś, co zasługuje na nagrodę.
A więc w pierwszym przypadku może to być np. „siad”, zamiast skakania, za który pies zostanie nagrodzony, a w drugim - wprowadzenie psa na powrót w tę samą sytuację, aby mógł zachować się inaczej - tak, żeby dostać nagrodę.
Istnieją również kary, których unika się w szkoleniu pozytywnym. Są to wszelkie działania mające sprawić psu ból lub go wystraszyć. Korzyści płynące ze stosowania takich kar są znikome w porównaniu z ryzykiem jakie one niosą. Istnieje wiele opracowań naukowych poświęconych skutkom stosowania awersji w szkoleniu. Wskazują one, że zwierzę przeżywające stres związany z obawą przed karą gorzej się uczy, ponieważ rośnie stężenie kortyzolu we krwi, co blokuje procesy uczenia się.
Ponadto jeśli zwierzę nie widzi związku pomiędzy bodźcem awersyjnym a sytuacją - pojawia się syndrom wyuczonej bezradności (Seligman) opisywany wcześniej jako „złamanie psa”. Paradoksem stosowania awersji jest też fakt, że samo właściwe zachowanie staje się dla psa sygnałem bólu. Przykładem może być próba uczenia psa chodzenia na smyczy przy użyciu szarpnięcia kolczatką. Aby szarpnięcie było skuteczne - smycz musi być luźna. Poluzowanie smyczy staje się (na zasadzie skojarzenia warunkowego) sygnałem zapowiadającym ból. M.in. z tych powodów w szkoleniu pozytywnym unika się stosowania awersji.
Rozwiązywanie problemów z zachowaniem
Źródłem wielu problemowych zachowań psów są emocje, jakie przeżywa on w związku z przeżywanym przez siebie zagrożeniem. Zwierzę stara się wypracować jakąś strategię przetrwania, która z naszego punktu widzenia jest nie do zaakceptowania. W rozwiązywaniu problemów z zachowaniem pozytywni szkoleniowcy starają się przede wszystkim zrozumieć mechanizmy, które doprowadziły do problemowego zachowania, oraz te, które je utrzymują. Oprócz analizy wzmocnień i emocji, ważne jest też określenie poziomu zaspokojenia podstawowych potrzeb psa (bilans przyjemności). Dzięki kompleksowemu podejściu do problemów psa możliwa jest zmiana jego emocji, lepsze zaspokojenie potrzeb i wypracowanie nowych strategii radzenia sobie przez zwierzę w danej sytuacji. Powszechnie stosowane są tutaj techniki przeciwwarunkowania i odwrażliwiania doskonale opisane przez behawiorystów i z powodzeniem stosowane w terapii.
Cel pozytywnego szkolenia
Podstawowym celem pozytywnego szkolenia psów jest zbudowanie z czworonogiem więzi opartej na zrozumieniu, poszanowaniu i zaufaniu, aby pies mógł w pełni cieszyć się swoim życiem, doświadczając ze strony człowieka tego na co w pełni zasługuje - miłości i oddania, samemu mogąc mu odpłacić tym samym. Więź oparta na prawdziwej przyjaźni i porozumieniu jest budowana bez przemocy z uszanowaniem odrębnej i złożonej natury psa. Dzięki temu czuje się on komfortowo w towarzystwie człowieka od którego zależy całe jego życie.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|